Chyba każdemu z nas, zdarzyło się, choć raz w życiu wątpić w słuszności sprzedawcy. Różnego rodzaju pomyłki dotyczące zwrotów, zakupów, reklamacji, czy też ceny towaru przeważnie wynikają z baraku znajomości praw konsumenta. Dzięki zapoznaniu się z owymi prawami niezależnie od tego, czy jesteśmy zainteresowani zakupem, czy to my planujemy sprzedawać swój towar, nie damy się oszukać drugiej stronie. W takim razie, na czym polega prawo konsumenta? Jakie przedmioty mogą podlegać reklamacji lub zwrotowi? Czy każdy zmuszony jest przestrzegać tych praw? 

Na czym polega i co obejmuje prawo konsumenta?

Prawo konsumenta -to wszystkie prawa dotyczące gwarancji, zwrotów, rękojmi, a także ustalenia ceny oferowanych usług lub sprzedawanego towaru. Te prawa obowiązują zarówno konsumenta, jak i sprzedawcę. Ich znajomość jest niezbędna dla niemalże każdego, gdyż pomoże nam ona w walce z nieuczciwymi zachowaniami. 

Prawo konsumenta, a reklamacja towaru

Każdy konsument niezależnie od wieku czy też płci ma pełne prawo do złożenia reklamacji, jeżeli dany produkt okazał się wadliwy lub usługą nie została wykonana poprawnie. Wyróżniamy dwa rodzaje reklamacji:

  • Rękojmia
  • Gwarancja. 

Klient może samodzielnie zadecydować o wyborze jednej z podanych opcji. Rękojmia polega na wzięciu przez sprzedawcę odpowiedzialności za wszelkie wady i uszkodzenia towaru. Tego typu reklamację konsument kieruję bezpośrednio do sprzedawcy. Obejmuje ona wówczas widoczną wadę fizyczną towaru bądź prawną. Taka forma reklamacji nie musi być zawarta na piśmie, lecz biorąc pod uwagę bezpieczeństwo obu stron, warto rozważyć stworzenie jej papierowej wersji. Natomiast gwarancja to oświadczenie przez, np. producenta o jakości sprzedawanego towaru. Nie jest ona obowiązkowa i wynika tylko i wyłącznie z dobrej woli producenta, dlatego przed dokonaniem zakupu warto upewnić się, iż produkt został nią objęty.